"Een slimme stad is een veilige stad," weet Caroline Bastiaens
24 juli 2018

Het hoog aantal fietsdiefstallen in Antwerpen is voor velen een reden om niet te fietsen. Met slimme technologie wil CD&V Antwerpen het aantal fietsdiefstallen gevoelig verminderen. Op diefstalgevoelige plaatsen, zoals het station Antwerpen-Zuid, zijn beveiligde fietsenstallingen een must. Gebruikers openen deze beveiligde fietsenstalling alleen met een unieke Velo-pass én QR –code op hun fiets.  Veiligheid en innovatie gaan op steeds meer plaatsen hand in hand in de stad.

“Ik stel voor deze fietsstallingen met slimme technologie uit te rusten,” stelt Caroline Bastiaens, CD&V-schepen voor economie. “Deze week wordt de Velo Pass gelanceerd, een digitaal paspoort voor de fiets waar zowel fietshandelaren als eigenaars alle informatie van de fiets op verzamelen. Op basis van deze technologie moeten we ook onze onbemande fietsenstallingen kunnen beveiligen.  In Antwerpen moeten we werk maken van nieuwe fietsenstallingen, zeker bij deze nieuwe plekken moeten we deze innovatieve oplossingen tegen fietsendiefstallen onderzoeken.”

 

Hoe gaat het in zijn werk? De Velo-Pass is een onuitwisbare unieke QR-code die bevestigd wordt aan de fiets. Achter deze code schuilt de identiteit , de contactgegevens van de eigenaar en de technische informatie van de fiets.

 

Wie zijn fiets wil parkeren in een slimme, beveiligde fietsenstalling scant bij het binnengaan de Velo-Pass op de fiets én een A-kaart voor Antwerpenaren of de identiteitskaart voor niet-Antwerpenaren. De fietsenstalling onthoudt deze combinatie van kaart en fiets. Bij het buitengaan, openen de poortjes enkel als fietser buiten gaat met dezelfde combinatie van Velo-Pass en A-kaart als bij het binnen gaan. Camerabeelden langs de omheinde fietsenstalling registreren de fietsers. Wie een gestolen, geseinde fiets wil parkeren in de fietsenstalling kan zo eenvoudiger worden opgespoord. Het verhoogt de kans om na een diefstal de fiets terug te vinden.  Kortom, een eenvoudig en veilig systeem voor elke Antwerpenaar.

“Een slimme stad is ook een veilige stad”, stelt Caroline Bastiaens, “Daarom hebben we enkele jaren geleden ons Smart City beleid in de steigers gezet. Een slimme stad biedt tastbare voordelen voor elke Antwerpenaar.”

 

Zo staan nog een aantal proefprojecten in de steigers in Antwerpen. Er wordt onder meer een experiment voorbereid met slimme verlichting op het Sint-Andriesplaats, aangestuurd door o.m. geluidssensoren. Zo kunnen deze lichten sterker gaan branden bij geschreeuw of bij sportactiviteiten op het plein. Dit moet bijdragen tot een veiliger gevoel op straat.

 

CD&V Antwerpen stelde vorige maand tijdens het verkiezingscongres een fietscomfortplan voor. De kern van dat plan is dubbel: we verkorten de reistijd voor fietsers en voorzien in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur.  Fietsbruggen en of tunnels aan de verschillende kruispunten van de Singel, afzonderlijke snelfietsstroken, voorsorteerstroken aan drukke kruispunten, verhoogde fiets-kruispunten om het verkeer af te remmen en tot slot zijn vele grote en kleine fietsstallingen met fietspompen en elektrische laadpunten maar enkele van de noodzakelijke ingrepen.  Dankzij deze update van de fietsinfrastructuur kan Antwerpen zich klaar maken voor de wenselijke modal shift. Verplaatsen in een wereldstad, blijven we doen. Wij doen het op mensenmaat.